- خانه
- chevron_right
- باشگاه مشتریان
- chevron_right
- وفاداری مشتریان با راه اندازی سیستم باشگاه مشتریان
راه اندازی سیستم باشگاه مشتریان با وفادار کردن مشتریان
مشتریان راضی همیشه به مشتریان وفادار تبدیل نمیشوند. شما با راهاندازی سیستم باشگاه مشتریان، میتوانید مشتریان راضی واقعی را شناسایی نمایید و استراتژیهای خود را به درستی رشد داده و پیادهسازی کنید و از آنها در جهت افزایش وفاداری مشتریان بهرهمند گردید. در گذشته مهمترین هدف صاحبان کسب و کارها جلب رضایت مشتریان بود، اما امروزه علاوه بر اهمیت رضایت مشتریان ترغیب آنان به خرید مجدد نیز مهم است. دنیا به سرعت در حال رشد و تغییر است و هر روزه هزاران رقیب با روشهای جدید و خاصی وارد میشوند و بهتر، سریعتر و ارزانتر از شما کاری که انجام میدهید انجام میدهند. در این صورت است که در عرصه رقابت از شما پیشی میگیرند و به راحتی مشتریان شما را جذب خود کنند.
جذب مشتریان
معمولاً جذب یک مشتری جدید بسیار پر هزینهتر از حفظ مشتریان فعلی میباشد. بر همین اساس و به علت نقش مهم مشتریان فعلی در دنیای کسب و کار حفظ و رشد آنها بسیار اهمیت دارد. برای ایجاد ارتباط درازمدت با مشتریان روشها و رفتارهای مختلفی وجود دارد. وفاداری مشتری تأثیرات زیادی دارد. معمولاً برای نفوذ در مردم میتوان یک ارتباط عاطفی با آنها ایجاد نمود. با بیان نکاتی که در ادامه بیان خواهیم نمود میتوانید اطمینان حاصل نمایید که مشتریان خود را وفادار ساختهاید.
فاکتورهای موثر در افزایش وفاداری مشتریان
- وابستگی عاطفی
- وابستگی سازمانی
- وابستگی بیزنسی
- رضایتمندی
- اعطای پاداش
- کارآمد بودن
- جایگاه اقتصادی داشتن
- سازگاری و هماهنگ بودن
- وفاداری انحصاری
در ادامه به صورت مجزا به هریک از موارد فوق میپردازیم.
وابستگی عاطفی
وابستگی عاطفی نوعی رفتار روانشناسانه میباشد که میتوان روی مشتری اعمال نمود. این وابستگی از سوی یک مشتری نسبت به یک سازمان بوجود میآید. در واقع وابستگی عاطفی با راهنمایی، پشتیبانی و روش تصمیمگیری مشتری حاصل میشود. لازم به ذکر است که این نوع وابستگی در اثر بدون نقص بودن، قابل اعتماد بودن، اوج ارتباط داشتن، و یکدلی حاصل میشود. به عبارتی اگر شما در هنگام تصمیمگیری مشتری از وی پشتیبانی کنید و یا در شرایط سخت به او کمک ویژهای کنید، میتوانید یک وابستگی عاطفی در آنها ایجاد نمایید.
در صورت ایجاد وابستگی عاطفی، اگر شرایط برخلاف میل مشتری باشد منجر به فاصله گرفتن وی میگردد. در چنین حالتی ممکن است مشتریان برای رفع این مشکل و دریافت پشتیبانی لازم به دنبال جای بهتری بگردند. اگر صاحب یک باشگاه مشتریان هستید یاد بگیرید که چه چیزهایی برای مشتریان شما به عنوان ارزش به شمار میرود. سعی کنید از انتظارات آنان فراتر بروید و به آنها نشان دهید که برایتان ارزش دارند.
وابستگی سازمانی
وابستگی سازمانی در واقع همان نحوه ارتباط با مشتریان میباشد که از طریق امکانات، سیستم و کانالهای ارتباطی حاصل میگردد. این نوع وابستگی میان فروشنده و مشتری رابطه ایجاد میکند و منجر به ایجاد وفاداری در وی میگردد. وابستگی سازمانی از طریق برون سپاری روشها و فعالیتهای فرعی شرکتها ایجاد میشود. در برخی مواقع برون سپاری، از انجام آن توسط خود شخص سختتر و پر هزینهتر است و توصیه میگردد، در این زمینه سرمایهگذاری صورت نگیرد. برای ایجاد این نوع وابستگی باید ابتدا به درک درستی از عملکرد کسب و کار مشتریان خود برسید. سپس نقاط ضعف آنها را یافته و به دنبال روشهای مؤثری جهت رفع آنها باشید. در اینصورت میتوانید کسب و کار با کیفیتتر، ارزانتر و کم خطرتری برای آنها ایجاد نمایید.
وابستگی بیزینسی
یکی از روشهای بازاریابی و ایجاد وفاداری در مشتری وابستگی بیزنسی است. در واقع این فاکتور در این خصوص است که برای اجرای راه حلهای بازاریابی چطور به مشتریانتان کمک کنید. برای ایجاد وابستگی بیزنسی بایداقداماتی را انجام دهید که در ادامه بیان نمودهایم. ابتدا نقاط ضعف و قوت مشتریان و خودتان را بیابید. سپس عملیاتی را برای ایجاد رابطهای جهت رفع نقاط ضعف اجرا کنید. پس از آن تصوری ایجاد میگردد که این رابطه چگونه است.
رضایتمندی
وفاداری مشتریان به صورت مستقیم با رضایتمندی آنان ارتباط دارد. مهمترین عاملی که وضعیت کسب و کار شما را نشان میدهد رضایتمندی مشتریانتان است. رضایتمندی بر اثر مواردی نظیر سرویس دهی، پشتیبانی و ارسال بوجود میآید. میزان رضایت مشتریان موضوع بسیار مهمی است اما در موارد محدودی قابل اندازهگیری است. برای ایجاد بیشترین حد رضایتمندی در مشتریان میتوانید به برطرف کردن کامل نیازهای آنها بپردازید.
اعطای پاداش
اگر میخواهید مشتریها روابط تجاریشان را با شما حفظ کنند، باید به آنها توجه کنید؛ به ویژه وقتی گزینههای دیگری در اختیار دارند. ارائه پس اندازها، پاداشها، باشگاه مشتریان و سایر موارد، مشتریان وفادار شما را از رفتن به جاهای دیگر باز میدارد و دلیلی میشود که آنها شما را به دوستان خود توصیه میکنند.
کارآمد بودن
کارآمد بودن به این معناست که راه اندازی نرم افزار باشگاه مشتریان و انتظارات و نیازهای صنعت چگونه میتواند به شما کمک کند. اندازهگیری میزان کارآمدی شامل معیارهای گوناگونی است. برای سنجش کارآمدی معمولاً عناصر مختلفی را در یک بازه زمانی طولانی در نظر میگیرند. لازم به ذکر است که کارآمدی از اهمیت ویژهای برخوردار است اما تنها معیار وفاداری نیست. بنابراین میبایست ابتدا بیابید که کدام معیارهای کارآمدی برای مشتریان شما مهم است و بدانید که چگونه آنها را میسنجند.
داشتن جایگاه اقتصادی
داشتن جایگاه اقتصادی به وضعیت مالی مشتریان مربوط میباشد. بعبارتی به این موضوع اشاره دارد که آیا از یک محصول یا خدمت پشتیبانی میشود یا نه. هرچه تمایل مشتریان جهت ارتباط و تجارت با شما بیشتر باشد، شانس بیشتری دارند که در دراز مدت در کنار شما بمانند. برای این کار کافیست به آنان کمک کنید که ارزش افزوده ایجاد نمایند. در صورتی که ایجاد ارزش افزوده بعنوان هدف شما و مشتریان باشد میتواند منجر به وفاداری مشتریان گردد. اما اگر ارزش افزوده هدف یک طرف باشد، وفاداری ایجاد نمیشود.
همگام بودن و متناسب بودن
یکی از مهمترین فاکتورها در به اشتراکگذاری روشها و دیدگاهها همگام بودن و متناسب بودن در هنگام خرید یا فروش است. سطح بالای همگام بودن و متناسب بودن، مهمتر از بالا بودن سطح وفاداری مشتریان است. برای ایجاد همگامی و همراستایی میبایست ابتدا، خودتان را بشناسید و سپس به مشتریانی که به بهترین صورت با شما کار میکند فکر کنید. پس از این کار میبایست به تقسیمبندی مشتریان بپردازید. شما میتوانید آنان ر از گروهی که با شما سازگارند تا آنهایی که سازگاری ندارند تقسیم کنید.
وفاداری انحصاری
گاهی نیز مشتری مجبور است تا از خدمات یک برند استفاده کند. چرا که محصول یا خدمات رقیبی برای خدمات مدنظر مشتری وجود ندارد. در چنین مواقعی وفاداری مشتری معنا ندارد و تنها از روی اجبار است که به نام تجاری شما پایبند هستند.
لطفا رای خود به این مطلب را ثبت کنید
[کل آراء: 6 میانگین: 4.5]